۱۲ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۱۲, ۱۳۹۹

آیا میدانید استرس چیست ؟

فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

آیا میدانید استرس چیست ؟

استرس نوعی نیاز جسمی یا ذهنی است که درانسان پاسخ‌های خاصی را بر می‌انگیزد و به او امکان می‌دهد با خطر مبارزه کند یا از آن بگریزد. مقدار کم استرس قادر است عملکرد ما را در اوضاع و احوال خاص مانند ورزش و کار بهبود ببخشد، ولی استرس بیش از حد، به سلامت شخص آسیب می‌رساند. با مشخص کردن شرایط استرس‌زا و یافتن راه‌هایی برای مقابله با آن می توان استرس‌های مضر را به حداقل رساند.

استرس ممکن است از حوادث یا شرایط برونی، ‌واکنش‌های فردی به تنش‌ها یا ترکیبی از این عوامل ناشی شده باشد.

از جمله منابع عمده بیرونی استرس می‌توان مشکلات درازمدتی مانند :

روابط خانوادگی ناراحت‌کننده،‌ گرفتن خبرهای ناخوشایند از اطرافیان و دوستان و خانواده؛ یکنواختی شغل و امورات زندگی، بیماری‌های مختلف یا بیکاری و نیز تغییرات عمده؛ حتی تغییرات خوشایندی مانند ازدواج یا اسباب‌کشی و جمع شدن استرس‌های روزانه مانند دیر حاضر شدن در محل کار یا معطل شدن در ترافیک و غیره را نام برد.

از جمله الگوهای رفتاری ایجادکننده یا تشدید کننده استرس هم می‌توان به ناشکیبایی و پرخاشگری، نبود اعتماد به نفس و احساسات سرکوبگری مانند: تنش یا اضطراب را نام برد.در صورتی که علائم و نشانه‌های استرس به موقع تشخیص داده شوند، می‌توان برای پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است برای سلامت خود به وجود آید، اقداماتی انجام داد.

داشتن انرژی کمتر از حد معمول، کاهش اشتها یا خوردن بیش از حد معمول از جمله نشانه‌های استرس‌ هستندهمچنین فرد مبتلا به استرس، مستعد ابتلا به سردرد و زخم‌های دهانی مانند آفت است و ممکن است به صورت مکرر به عفونت‌های خفیفی مانند سرماخوردگی مبتلا شود.

در موارد حاد، فرد مبتلا به استرس زود رنج می‌شود، مدام بغض می‌کند، دچار اختلالات خواب و روابطش با دیگران دچار مشکل می‌شود. برای آنکه از این حالات رهایی یابد ممکن است به سیگار یا الکل روی آورد.

اگر روش زندگیمان پر از استرس است، دقت کنیم که باید؛ عوامل استرس‌زا را کاهش داد، و در طول روز زمانی را برای سپری کردن در کنار خانواده و دوستان اختصاص دهیم. ورزش کردن منظم نیز موجب تمدد اعصاب می‌شود و قادر است تنش‌های جسمی را تسکین دهد.

کارهای پر استرس را به بخش‌های کوچک و آسان تقسیم و کارهای غیرضروری را از برنامه‌ روزانه خود حذف کنیم. این گونه می‌توان تمرکز بیشتری روی کارهای ضروری داشته و از تحلیل انرژی پیشگیری کنیم.