۰۳ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۳, ۱۳۹۹

نشانه های استرس

فروردین ۳, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

نشانه های استرس

اگر در دوره‌ای از زندگی‌تان استرس مداوم و طولانی‌مدت را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد متوجه‌ی تأثیر آن بر فعالیت‌ها و سلامت جسمی و روحی‌تان شده‌اید. بسیاری از افراد بدون آنکه برای کاهش استرس خود کاری انجام دهند، این دوره را تحمل می‌کنند و به پیامدهای آن توجهی ندارند.


اگر استرس به‌موقع کنترل نشود، روزبه‌روز تشدید خواهد شد و اثرات زیان‌باری بر بدن خواهد داشت. اگر شما نیز تاکنون کاری برای کاهش استرس خود نکرده‌اید، از همین امروز برای درمان آن اقدام کنید.

اگر هر یک از این علائم را دارید، برای درمان استرس اقدام کنید.

علائم استرس عصبی

کهیر از نشانه های استرس

اگر کهیر را تجربه کرده باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که این برجستگی‌های قرمزرنگ خارش‌دار تا چه اندازه آزاردهنده هستند. کهیر معمولا به دلیل حساسیت بدن به ترکیباتی آلرژی‌زا به نام هیستامین (Histamine) که در بسیاری از غذاها وجود دارد ایجاد می‌شود. اما اگر سابقه‌ی آلرژی ندارید و به طور ناگهانی روی پوست‌تان کهیر ظاهر شد، علت آن می‌تواند استرس باشد.

هنگامی که دچار استرس می‌شوید (خواه مدتی کوتاه، خواه مدتی طولانی) سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و بدن برای مقابله با این مشکل، هیستامین آزاد می‌کند. در صورتی که استرس برطرف نشود، واکنش‌های آلرژیک بدن سبب بروز کهیر خواهد شد. در این حالت حتی عواملی مانند سرما، گرما، صابون‌ها و لوسیون‌ها (که قبلا فرد نسبت به آنها حساسیت نداشته) نیز ممکن است پوست بدن را تحریک کنند.

علائم استرس عصبی, نشانه های استرس, علائم استرس
علائم استرس عصبی

تیک چشم از علائم استرس

وقتی ما دائما تحت استرس قرار می گیریم، بدن ما به صورت های متفاوتی از خود واکنش نشان می دهد. پرش چشم می تواند یکی از نشانه های استرس در ما باشد .

سردرد از دردهای ناشی از استرس

به گفته دکتر تاد شوات Todd Schwedt، مدیر مرکز سردرد دانشگاه واشنگتن؛ مواجهه غیر منتظره با استرس می تواند بی درنگ باعث میگرن شود. هر روز به اندازه کافی بخوابید و مطابق برنامه غذا بخورید تا سایر محرک های میگرن را به حداقل برسانید.

علائم استرس عصبی, نشانه های استرس, علائم استرس
علائم استرس

جوش زدن از علایم استرس

همیشه این تصور وجود دارد که جوش ها مخصوص نوجوانان هستند، اما افراد بزرگسالی که قربانی استرس و همچنین بدغذایی شده اند نیز جوش می زنند.

زمانی که بدن تحت استرس باشد، صورت جوش می زند که در واقع جوش های عصبی محسوب می شوند.

بی خوابی علائم استرس بالا

اینسومنیا یا بیخوابی یکی از مشکلات رایج این روزهاست. همه ی ما باید هر شب حدود هشت ساعت بخوابیم، اما اگر به سختی به خواب می روید و زمانی که خواب چشمانتان را می رباید، بیدار می شوید و این بیدار شدن ها چند بار در طول شب رخ می دهد، نشان می دهد که دچار استرس هستید.

بدون شک چنین وضعیتی انرژی و تمرکز روزانه شما را کاهش می دهد و استرس را بیشتر می کند.

حواس‌پرتی از علائم استرس در انسان

حواس‌پرتی یکی از نشانه‌های شایع استرس است. در این حالت، فشار وارده بر بدن بیش از حد است و بنابراین قدرت تمرکز کاهش می‌یابد. بار مسئولیت زیاد در زندگی سبب می‌شود پیگیری امور جزئی تا حدودی دشوار باشد. بنابراین اگر به‌سادگی جای دسته‌کلید یا اشیای دیگر را فراموش می‌کنید، یا قرار ملاقات‌ها و جلسات را از دست می‌دهید، احتمالا استرس زیادی دارید. اجازه ندهید کار از این بدتر شود و استرس‌تان را درمان کنید.

کمردرد بی علت از علائم استرس اعصاب

معمولا کمردرد به دلیل مشکلات بدنی رخ می دهد و مشکلات روحی نقشی در آن ندارند. اما با این حال استرس می تواند شدت و مدت زمان دردهای کمری را بیشتر کند.

علائم استرس عصبی, نشانه های استرس, علائم استرس
دردهای ناشی از استرس

خستگی بیش از حد

اگر با وجود استراحت و خواب کافی در شب، باز هم صبح‌ها به سختی از رختخواب جدا می‌شوید، احتمالا از لحاظ بالینی خسته هستید. استرس انرژی بدن را تحلیل می‌برد و سبب می‌شود تمام دستگاه‌های بدن، بیش از حد فعال باشند. از آنجا که بدن در این حالت بیش از حد توانش کار می‌کند، حتی استراحت و خواب کافی نیز نمی‌تواند انرژی از دست‌ رفته را جبران کند. با استفاده از روش‌های توصیه شده، استرس خود را درمان کنید.

حالت تهوع

تا به حال شده برایتان مشکلی پیش آمده باشد در حالیکه نگران هستید احساس تهوع به شما دست دهد ؟استرس باعث میشود حالت تهوع پیدا کنید که این حالت تهوع به دنبال نگرانی پیش می آید. اگر این نگرانی تبدیل به وسواس فکری آزار دهنده شود، نشانه عدم سلامت و بیماری است.

علائم استرس عصبی, نشانه های استرس, علائم استرس
عوارض استرس در زنان

سایر علائم استرس

لرزش لب‌ها و دست‌ها

گرفتگی عضلات

صدای وز وز و زنگ

تعریق بیش از حد

خشکی دهان

ریزش مو

افزایش سرعت و تنگی نفس

افزایش ضربان قلب

تکرر ادرار از علائم استرس و اضطراب

کاهش میل جنسی

احساس افسردگی و تغییر مداوم خلق

افزایش یا کاهش اشتها

دشواری در تمرکز

ناتوانی در تصمیم گیری از علائم استرس و اضطراب

رفتارهای عصبی مثل تکان دادن پاها

تکلم سریع و آشفته با لکنت زبان

سوزن سوزن شدن بدن

برای رفع استرس چه باید کرد؟

همه چیز بستگی به خودتان دارد که آیا می خواهید در همین وضعیت بمانید یا به فکر چاره هستید. اگر به فکر چاره اید، بهتر است ابتدا با تلاش برای کنترل استرس و کسب آرامش بیشتر شروع کنید.

در گام اول باید بدانید که همه ی دنیا تحت اراده ی شما نیست و کنترل همه امور از عهده ی شما خارج است. ورزش کنید، شنا و ورزش های آرامش بخش دیگر مانند یوگا را امتحان کنید.

پیاده روی در فضای آزاد و پارک ها برای استرس زدایی موثرند. ارتباط تان را با خدا بیشتر کنید.

با دوستان واقعی بیشتر رفت و آمد داشته باشید و به جای رد و بدل کردن پیامک، قرار ملاقات بگذارید. ترس ها و استرس هایتان را بازگو کنید. در نهایت اگر می بینید که خودتان از عهده ی کنترل استرس هایتان بر نمی آیید، به متخصص روانپزشک یا روانشناس مراجعه کرده و کمک بگیرید.