۱۲ فروردین ۱۳۹۹
فروردین ۱۲, ۱۳۹۹

۳۰ توصیه به آنهایی که می‌خواهند زنده‌تر زندگی کنند!

فروردین ۱۲, ۱۳۹۹ ۰ دیدگاه

۳۰ توصیه به آنهایی که می‌خواهند زنده‌تر زندگی کنند!

زندگی کردن در لحظه و دم را غنیمت دانستن، آرزوی خیلی‌هاست. به قول سهراب سپهری: «زندگی، آب‌تنی کردن در حوضچه‌ اکنون است.» اگر این آرزو، آرزوی شما هم هست و دل‌تان می‌خواهد در «اکنون» زندگی کنید (نه در غم گذشته و فکر آینده)، این نوشته می‌تواند کمک‌تان کند.

۱- عاشق بشوید: شاید این عامل، مهم‌ترین عامل باشد. عاشق شوید؛ البته اگر نیستید. اگر عاشق بوده‌اید با تمام وجود عاشق بشوید. بی‌خیال احتیاط شوید. بگذارید قلب‌تان بشکند. عاشق اعضای خانواده‌تان و دوستان باشید. لازم نیست عشق‌تان رمانتیک باشد. حتی می‌توانید عاشق بشریت باشید. ولی عاشق باشید.

۲- بروید بیرون: خودتان را در خانه حبس نکنید. وقتی هوا بارانی است زیر باران قدم بزنید. در دریاچه‌ یخ‌زده شنا کنید. زیر نور خورشید دراز بکشید. روی چمن بازی کنید و با پای برهنه در چمن قدم بزنید تا به طبیعت نزدیک‌تر شوید.

۳- از غذا خوردن لذت ببرید: فقط غذا نخورید؛ از آن لذت هم ببرید. بافت و مزه‌ غذایتان را احساس کنید. هر ذره‌اش را بچشید. اگر خودتان را به لذت بردن از طعم خاصی محدود کرده‌اید چشیدن غذا‌یتان به شما یاد می‌دهد از طعم‌های مختلف لذت ببرید و هنگامی که چیزی می‌خورید سعی کنید واقعا آن را بچشید و به آرامی بخورید.

۴- زود بیدار شوید: زود از خواب بیدار شوید و به استقبال روز بروید. طلوع خورشید را نظاره‌گر باشید. فریاد بزنید و به خودتان بگویید این روز را از دست نخواهید داد، روزی را که یک هدیه خداوند به شماست. لحظه‌ لحظه روزتان را زندگی کنید. مدیتیشن کنید و بعدش از صبحانه‌تان لذت ببرید.

۵- ریسک کنید: ما اغلب اوقات در زندگی‌مان محتاطانه عمل می‌کنیم و نگران هستیم که چه اشتباهی ممکن است رخ دهد. جسور باشید و ریسک کنید.چه چیزی برای از دست دادن دارید؟

۶- دنبال هیجان باشید: سعی کنید چیزهایی بیابید که به زندگی‌تان هیجان ببخشد و بعد از انجام یک کار هیجا‌ن‌انگیز دنبال هیجان دیگری باشید. البته بین ماجراجویی‌های‌تان زمان‌هایی را به آرامش اختصاص دهید.

۷- دلبستگی‌هایتان را پیدا کنید: زندگی‌تان را با علایق‌تان بسازید. اول درباره کاری که واقعا به آن عشق می‌ورزید، فکر کنید. سپس سعی کنید بفهمید چگونه می‌توانید با انجام آن کار و زندگیتان را بسازید که ممکن است مشکل باشد ولی شما هم فقط یک بار زندگی می‌کنید.

۸- از سلول‌تان بیرون بیایید: آیا همه روز را پشت کامپیوتر و در حال کار و یا چت در اینترنت می‌گذرانید؟ روزتان را این‌گونه هدر ندهید. خودتان را از محیط سلول‌تان آزاد کنید و کارهایتان را با یک لپ‌تاپ در یک کافی‌شاپ یا روی قایق یا در کابین مسافرتی انجام دهید. ممکن است برای شکست سلول‌تان احتیاج داشته باشید کارتان را تغییر دهید یا یک کار آزاد پیدا کنید، ارزش‌اش را دارد.

۹- تلویزیون را خاموش کنید: چند ساعت‌مان را جلوی این جعبه سرگرمی از دست می‌دهیم. چند ساعت برای زندگی کردن فرصت داریم؟ پس تلویزیون را از برق بکشید و فقط وقتی آن را به برق بزنید که بخواهید دی‌وی‌دی فیلم مورد علاقه‌تان را ببینید.

۱۰- بروید مسافرت: حتما دل‌تان می‌خواهد به مسافرت بروید، هنگام تعطیلات یا وقتی که بزرگ‌تر شدید، خوب منتظر چه هستید؟ راهی برای سفر کردن پیدا کنید. اگر این ماه نمی‌توانید زمانی به همین زودی را پیدا کنید. ممکن است لازم باشد برای سفر کردن ماشین‌تان را بفروشید یا دیگر بیرون غذا نخورید.

۱۱- چیزهای اضافه را حذف کنید: چه چیزهایی وارد زندگی‌تان شده است که در لیست کوتاه‌تان نبوده است؟ همه آن موارد فقط وقت‌تان را هدر می‌دهند و توجه‌تان را از کارهای مهم منصرف می‌کنند. تا جایی که ممکن است زندگی‌تان را با حذف کردن زواید و چیزهایی غیرمهمی که در لیست‌تان نیست، ساده کنید.

۱۲- ورزش کنید: برای قدم زدن بیرون بروید. بهتر است بدوید، یا شنا، دوچرخه‌سواری و یا قایق‌رانی کنید یا به پیاده‌روی بروید. هر کاری انجام دهید تا فعال شوید، با این روش زندگی‌تان زنده‌تر خواهد شد.

۱۳- مثبت باشید: اول یاد بگیرید که افکار منفی‌تان را تشخیص دهید. شک‌های درونی‌تان، انتقاد‌های دیگران و مقایسه‌ها، عواملی هستند که باعث می‌شوند شما نتوانید کارهایی را انجام دهید، پس وقتی این افکار به سرا‌غ‌تان آمدند، کارتان را متوقف کنید و آنها را با افکار مثبت عوض کنید.

۱۴- با ترس‌هایتان رو به رو شوید: از چه چیزی بیشتر از همه می‌ترسید؟ چه چیزی شما را به عقب می‌کشاند؟ هرچه که هست آن را بیابید و با آن رو به رو شوید. کاری را که بیشتر از همه از انجام‌اش می‌ترسید، انجام دهید. از بلندی می‌ترسید؟ به بلند‌‌ترین ساختمان بروید و از بالای آن پایین را نگاه کنید، فقط با
رو‌به‌رو شدن با ترس‌هایمان می‌توانیم از آنها خلاصی یابیم.

۱۵- طعم درد را بچشید: زندگی فقط لذات و تفریحات نیست. درد و رنج قسمت جدانشدنی زندگی است. ما کارمان را از دست می‌دهیم، عشق‌هایمان را از دست می‌دهیم، آسیب جسمی می‌بینیم یا مریض می‌شویم. عشق‌مان بیمار می‌شود یا شریک زندگی‌مان می‌میرد. باید یاد بگیریم درد و رنج را تماما احساس کنیم و واقعا اندوهگین شویم. این قسمتی از زندگی است. واقعا درد را حس کنید و وقتی آن را حس کردید، حرکت کنید و لذت را پیدا کنید.

۱۶- آرام حرکت کنید: این روزها سرعت زندگی به شدت افزایش یافته است که این به سلامت ضرر می‌رساند و مانع درست زندگی کردن می‌شود. تمرین کنید کارهایتان را به آرامی انجام دهید. از خوردن گرفته تا راه رفتن تا زندگی کردن تا کار کردن تا خواندن. از کاری که انجام می‌دهید، لذت ببرید. یاد بگیرید و با سرعت حلزون حرکت کنید.

۱۷- در تماس باشید: بیرون از خانه‌تان بروید. با همسایه‌تان معاشرت کنید و کسانی را پیدا کنید که در شرایط بدی زندگی می‌کنند. با آنها ملاقات کنید. با آنها صحبت کنید. آنها را بفهمید. بین آنها زندگی کنید ویکی از آنها بشوید. زندگی مادی گرایانه‌تان را ترک کنید.

۱۸- مهربان باشید: به افراد بی‌خانمان کمک کنید. دلسوزی کردن را یاد بگیرید. یاد بگیرید اشخاصی که مورد آزار دیگران قرار گرفته‌اند را تسکین دهید. به بیماران کمک کنید. به آنها که معلولیت دارند و به آنهایی که دارند می‌میرند، یاری می‌رسانید.

۱۹- با بچه‌ها بازی کنید: بچه‌ها بیشتر از هر کس دیگری می‌دانند که چگونه زندگی کنند. آنها همه چیز را در لحظه و به طور کامل تجربه می‌کنند. وقتی آسیب ببینند واقعا گریه می‌کنند و وقتی بازی می‌کنند واقعا لذت می‌برند. از آنها یاد بگیرید و به جای اینکه فکر کنید خیلی بیشتر از آنها می‌دانید، با آنها بازی کنید و یاد بگیرید که مثل آنها کاملا راضی باشید.

۲۰- با افراد مسن صحبت کنید: افرادی خردمند‌تر، با تجربه‌تر و پخته‌تر از کسانی که در طول زندگانی زندگی کرده‌اند وجود ندارد. آنها داستان‌های جالبی می‌توانند برای شما بگویند. برای بادوام شدن ازدواج‌تان به شما توصیه‌هایی می‌کنند. راهکارهایی برای خلاص شدن از زیر قرض‌ها برای شما دارند. برای شما از پشیمانی‌هایشان می‌گویند، پس شما می‌توانید از آنها یاد بگیرید و اشتباهات آنها را تکرار نکنید. آنها خرد جامعه ما هستند. از وجود آنها تا زمانی که با ما هستند سود ببریم.

۲۱- سعی کنید هر هفته کاری جدید انجام دهید: از خودتان بپرسید «این هفته چه کار جدیدی می‌توانم انجام دهم؟» سپس مطمئن شوید که آن را انجام می‌دهید. لازم نیست هر هفته زبان جدیدی یاد بگیرید ولی می‌توانید تجارب جدیدی داشته باشید.

۲۲- مهارت‌های جدید کسب کنید: همواره سطخ خود‌تان را ارتقا ببخشید، به جای اینکه در سطح خود بمانید. نه به این دلیل که کامل نیستید بلکه به این دلیل که پیشرفت کردن ارضاکننده و باعث رضایت‌مندی است. شما باید خودتان را آن‌گونه که هستید بپذیرید و خودتان را دوست داشته باشید ولی همواره باید تلاش کنید تا پیشرفت کنید و به این دلیل که پیشرفت کردن خود زندگی است.

۲۳- به خدا اعتقاد داشته باشید: دل‌ها با یاد خدا آرام می‌گیرد. این را قرآن به ما مسلمانان آموخته و تجربه اعصار و قرون، آن را تایید کرده است. در همه ادیان و مذاهب، آموزه‌های مشابهی در همین زمینه وجود دارد. ایمان و اطمینان به قدرت معنوی نامتناهی کمک‌مان می‌کند آرام‌تر و آسوده‌تر زندگی کنیم و قدر موهبت زندگی را بیش از پیش بدانیم.

۲۴- غروب آفتاب را از دست ندهید: غروب آفتاب یکی از زیباترین لحظات یک روز است. محلی خوب را برای دیدن غروب آفتاب پیدا کنید و آن را به یک آیین روزانه مبدل کنید.

۲۵- روزمره نباشید: آیا کارهای روزانه‌تان را هر روز به روش همیشگی انجام می‌دهید؟ تغییرش بدهید. سعی کنید کارهای جدیدی انجام دهید. راه جدیدی را برای رفتن به سرکارتان پیدا کنید. روزتان را متفاوت شروع کنید.از زاویه جدیدی به کارتان نگاه کنید. چشم‌اندازتان را به زندگی عوض کنید.

۲۶- بخندید هنگامی که گریه می‌کنید: خندیدن یکی از بهترین راه‌های زندگی کردن است. جوک بگویید و بی‌دلیل بخندید. کمدی‌های فوق‌العاده را ببینید. یاد بگیرید که به هر چیزی بخندید. نقش‌های خنده‌دار در زندگیتان بازی کنید. شما عاشق‌اش خواهید شد.

۲۷- کنترل کردن را رها کنید: نه تنها خودتان را کنترل می‌کنید بلکه دیگران را هم کنترل می‌کنید. کنترل کردن دیگران عادتی بد است که فقط باعث استرس و از بین رفتن شادمانی خود و دیگرانی که کنترل‌شان می‌کنید، می‌شود. اجازه دهید هر کس برای خودش زندگی کند و شما هم برای خودتان.

۲۸- گریه کنید: مردها، خصوصا، سعی می‌کنند جلوی اشک‌هایشان را بگیرند، در حالی که گریه کردن رهایی‌بخش است. با فیلم‌های غمگین گریه کنید. در مراسم تدفین گریه کنید. وقتی آسیب‌دیده‌اید گریه کنید یا وقتی که عشق‌تان آسیب دیده است، گریه کنید. گریه باعث می‌شود احساسات‌مان رها شده و درون‌مان پاک شود.

۲۹- دسرهای شگفت‌انگیز درست کنید: کیک شکلاتی یا بستنی شاه‌توتی یا بستنی میوه‌ای یا پای‌سیب، همه آنها فوق‌العاده هستند.

۳۰- در لحظه باشید: به جای اینکه به چیزهایی فکر کنید که باید انجام دهید یا چیزهایی که برای شما اتفاق افتاده است، یا نگرانی‌هایتان یا برنامه‌هایتان، به این فکر کنید که هم اکنون چه کاری دارید انجام می‌دهید؟ چه چیزهایی در اطراف شما وجود دارند؟ چه بوها و صداهایی و احساساتی را دارید تجربه می‌کنید؟ یاد بگیرید که هر چه قدر که ممکن است به این موارد فکر کنید و همچنین تمرین کنید که روی حال و هر کاری که در حال انجام دادن آن هستید، تمرکز کنید.